Jistě, někdo může být Válečník, rytíř kříže nesoucí meč světla a svůj osud a trest navěky bojovat ve službách dobra, může dokonce umět vyslovovat slova s velkými písmeny, mít pak Víru, která je stejně reálná jako každá jiná fyzická síla, nikdy ale dobrovolně nepotáhne tuto káru do strmého a bodláky zarostlého kopce, vždy zvolí pěšinku svažující se rozkvetlou loukou, přestože jím ubíhající povoz místy smýkne do strany, kterou zrovna neočekával. Jednoduše řečeno, každá víra a přesvědčení musí být v čase ověřitelné, musíme k ní přistupovat s vědomím, že může být i jiné vysvětlení, nedogmatické a třeba tolik nevyhovující realitě nejlepšího ze všech možných světů.
Konflikt mezi světlem a temnotou zahrnuje tolik úrovní, že to my prosťáčci prostě nemůžeme pochopit, někdy je bojištěm skutečné bojiště, někdy je to místo mnohem tajemnější a metaforičtější. Musíme čas od času pochybovat, jinak by to přeci byla strašná nuda. Jsme holt jenom lidé a vidíme jen jedno místo v jednom čase, proto se alespoň pokoušíme zvolit si pro svůj život tu relativně přijatelnou variantu. Máme ale větší moc, než si sami uvědomujeme, jen ji chtít a umět použít.
Tento příběh je takovou zkouškou víry, kde dobro je nakonec silnější, pochyby zažehnány, ovšem ona „nemastnost neslanost“ podání značně důvěru v takovou pravdivost znesnadňuje. Stejně jako reálný svět, který tohle prostě nikdy nepřipustí.
Hluboko a daleko od reality je zasazena temná ulička Simona R. Greena v novele Rozdíl, na kterém po čertech záleží. Vystavět tak zajímavý a neuskutečnitelný fantastický svět na několika stranách, přitom nenechat čtenáře pochybovat o správnosti svého úsudku, ale i s vědomím toho, jak to všechno dopadne, pobavit a zaujmout, je základním principem tohoto příběhu. Noční strana je temným tajemstvím ukrytým v samém srdci Londýna, místem, kde čas se zastavil na třetí hodině ranní, hodině mezi psem a vlkem, kde se lidé vydávají pátrat po svých nejneskutečnějších zakázaných touhách a skrytých rozkoších srdce, kde se může vyplnit každý sen i noční můra, a dokonce je zde možné prodat vlastní duši. Když se ale objeví na obzoru plačící žena, ještě k tomu v nejstarším baru světa, jež navštěvují jak živí, tak mrtví (a někdy i mnohem podivnější stvoření), v němž se snadno můžete ráno probudit oloupení a v těle někoho jiného, vždycky to znamená potíže, pro někoho stoprocentně.
Tentokrát tedy pro Johna Taylora, zatraceně dobrého soukromého detektiva, který je pro svou schopnost „vidět a nacházet věci“ ideálním společníkem právě tomu, kdo ztratil vzpomínky a sám sebe. S ním jako nejlepším možným průvodcem se tedy vydáváme napříč tímto městem zábavy bez konce a hvězdných možností, po nichž by lidé neměli ani raději toužit – zakázané znalosti, zapomenutá tajemství a ty nejodpornější varianty sexu. Spolu s Mrtvým chlapcem rozjíždíme jízdu ulicemi, kterými nikdy nepronikne sluneční světlo, jen úděsně hluboké temné stíny. Bohužel přesně víme, kam máme namířeno, a pokud se chcete i vy s námi vypravit do Prohnilé ulice, v níž noční vzduch je horký a parný, páchne po prolité krvi a statické elektřině, nemůžu než vřele doporučit. Ne, Noční strana není Peklo. Ačkoli za dobrého počasí je odsud dobře vidět.
S Kat Richardsonovou prožijeme velice podivnou Třetí smrt hliněného psíčka, vlastně budeme moci být účastníky zásmrtného světa po celou dobu naší četby, jelikož hlavní hrdinka má dar mrtvé vidět a komunikovat s nimi. Do rukou se jí náhodně dostává malá hliněná figurka pejska a spolu s ní podivný úkol umístit jej na hrobu kohosi zemřelého v přesně určený den. Šerochodci by si měli ale dávat veliký pozor na každé datum, o kterém se říká, že v něm mrtví přicházejí mezi živé, a první listopad v Mexiku je rozhodně jedním z nich, tehdy se žít mezi mrtvými nevyplácí, tento den se mění v karneval netělesna, bublající tůně magického potenciálu. Takže doručit sošku ve svátek mrtvých na hřbitov se přes veškerou finanční atraktivnost nezdá jako ten nejlepší nápad. To by pak ale nebylo o čem psát, že. Proto se coby potulní cizinci neznalí jazyka ani zvyků vydáváme hledat konkrétní hrob neznámého zesnulého, na požadavek neznámé zesnulé, kdesi do neznámých končin zapadlých a zarostlých náhrobních kamenů a slabě poblikávajících věčných světýlek.
Tohle vše zní ovšem značně zajímavěji, než tomu ve skutečnosti je, neboť celé toto se mění v pouhé kumulování informací od náhodných kolemjdoucích živých či mrtvých a jejich následné slepování a nasazování jedné na druhou téměř bez ladu a skladu.
Poslední výpravou, abych se držela výše několikrát zmiňované metafory cesty, je příběh s názvem Noemovi sirotci od Thomase E. Sniegoského. Inspirování biblickým podobenstvím je velice jemně zapracováno do problematiky čistě smrtelné – každodenního lidského utrpení a ztrácení a znovunacházení víry a naděje pro další stejně osamělé pozemské dny. Tomuto se bohužel nevyhnou ani poslové boží, jakkoli by měli hlásat lásku a naději, často jsou ztracenější než všichni bezvěrci. Když se k tomu přidá krutý zimní vítr, s jehož ledovým závanem je cítit příchuť změny, vězme, že se stalo něco strašného. Stavitel archy byl zavražděn. Bible vypráví o Noemovi jako o poznamenaném Bohem k záchraně vybraných druhů pozemských organismů před Potopou světa. Bible ale už neříká nic o tvorech, které zachráněny být neměly, jež Bůh neuznal hodnými; tvorech, jejichž osudem bylo zahynout ve vodách Potopy. Ano, existovaly dva návrhy, ze kterých se eventuálně mohla vyvinout lidská rasa. Uvědomil si snad Bůh, že učinil při Stvoření chybu a rozhodl se tento svůj omyl napravit, než si toho někdo všimne?
Ať už tomu bylo jakkoli, Všemohoucí považoval za vhodné zničit planetu a použít zvířata vybraná k přežití jako sémě druhé generace života na zemi. Jenomže Chiméřanům, těmto Noemovým sirotkům, se podařilo přežít. Jedná se zde o výjimečně chytře zpracovaný náboženský mýtus, tento božský zázrak dává vzniknout jinému, téměř evolučnímu pohledu na původ a stvoření člověka, přitom do sebe nemusí zapracovávat hypotézy různících se názorů a teorií, obejde se bez znalostí vědních. Pouze síla slova, intuice a spřahování metafor v mýty a pověry dává život a růst tomuto podobenství, kterému je třeba uvěřit.
Kniha Temné uličky je velice vybraně sestavená z temně zásvětních příběhů s prvky mystickými, fantastickými, hororovými… jednoduše velice příjemnými, pokud jsou namíchány přesně v daném poměru, lehce protřepány a nezapomene se na několik mrazících střípků ledové tříště a samozřejmě na um zařazených autorů, který přikrášluje vzniknuvší směs oním nasládlým alkoholovým aroma, bez kterého by se to prostě neobešlo.
Konflikt mezi světlem a temnotou zahrnuje tolik úrovní, že to my prosťáčci prostě nemůžeme pochopit, někdy je bojištěm skutečné bojiště, někdy je to místo mnohem tajemnější a metaforičtější. Musíme čas od času pochybovat, jinak by to přeci byla strašná nuda. Jsme holt jenom lidé a vidíme jen jedno místo v jednom čase, proto se alespoň pokoušíme zvolit si pro svůj život tu relativně přijatelnou variantu. Máme ale větší moc, než si sami uvědomujeme, jen ji chtít a umět použít.
Tento příběh je takovou zkouškou víry, kde dobro je nakonec silnější, pochyby zažehnány, ovšem ona „nemastnost neslanost“ podání značně důvěru v takovou pravdivost znesnadňuje. Stejně jako reálný svět, který tohle prostě nikdy nepřipustí.
Hluboko a daleko od reality je zasazena temná ulička Simona R. Greena v novele Rozdíl, na kterém po čertech záleží. Vystavět tak zajímavý a neuskutečnitelný fantastický svět na několika stranách, přitom nenechat čtenáře pochybovat o správnosti svého úsudku, ale i s vědomím toho, jak to všechno dopadne, pobavit a zaujmout, je základním principem tohoto příběhu. Noční strana je temným tajemstvím ukrytým v samém srdci Londýna, místem, kde čas se zastavil na třetí hodině ranní, hodině mezi psem a vlkem, kde se lidé vydávají pátrat po svých nejneskutečnějších zakázaných touhách a skrytých rozkoších srdce, kde se může vyplnit každý sen i noční můra, a dokonce je zde možné prodat vlastní duši. Když se ale objeví na obzoru plačící žena, ještě k tomu v nejstarším baru světa, jež navštěvují jak živí, tak mrtví (a někdy i mnohem podivnější stvoření), v němž se snadno můžete ráno probudit oloupení a v těle někoho jiného, vždycky to znamená potíže, pro někoho stoprocentně.
Tentokrát tedy pro Johna Taylora, zatraceně dobrého soukromého detektiva, který je pro svou schopnost „vidět a nacházet věci“ ideálním společníkem právě tomu, kdo ztratil vzpomínky a sám sebe. S ním jako nejlepším možným průvodcem se tedy vydáváme napříč tímto městem zábavy bez konce a hvězdných možností, po nichž by lidé neměli ani raději toužit – zakázané znalosti, zapomenutá tajemství a ty nejodpornější varianty sexu. Spolu s Mrtvým chlapcem rozjíždíme jízdu ulicemi, kterými nikdy nepronikne sluneční světlo, jen úděsně hluboké temné stíny. Bohužel přesně víme, kam máme namířeno, a pokud se chcete i vy s námi vypravit do Prohnilé ulice, v níž noční vzduch je horký a parný, páchne po prolité krvi a statické elektřině, nemůžu než vřele doporučit. Ne, Noční strana není Peklo. Ačkoli za dobrého počasí je odsud dobře vidět.
S Kat Richardsonovou prožijeme velice podivnou Třetí smrt hliněného psíčka, vlastně budeme moci být účastníky zásmrtného světa po celou dobu naší četby, jelikož hlavní hrdinka má dar mrtvé vidět a komunikovat s nimi. Do rukou se jí náhodně dostává malá hliněná figurka pejska a spolu s ní podivný úkol umístit jej na hrobu kohosi zemřelého v přesně určený den. Šerochodci by si měli ale dávat veliký pozor na každé datum, o kterém se říká, že v něm mrtví přicházejí mezi živé, a první listopad v Mexiku je rozhodně jedním z nich, tehdy se žít mezi mrtvými nevyplácí, tento den se mění v karneval netělesna, bublající tůně magického potenciálu. Takže doručit sošku ve svátek mrtvých na hřbitov se přes veškerou finanční atraktivnost nezdá jako ten nejlepší nápad. To by pak ale nebylo o čem psát, že. Proto se coby potulní cizinci neznalí jazyka ani zvyků vydáváme hledat konkrétní hrob neznámého zesnulého, na požadavek neznámé zesnulé, kdesi do neznámých končin zapadlých a zarostlých náhrobních kamenů a slabě poblikávajících věčných světýlek.
Tohle vše zní ovšem značně zajímavěji, než tomu ve skutečnosti je, neboť celé toto se mění v pouhé kumulování informací od náhodných kolemjdoucích živých či mrtvých a jejich následné slepování a nasazování jedné na druhou téměř bez ladu a skladu.
Poslední výpravou, abych se držela výše několikrát zmiňované metafory cesty, je příběh s názvem Noemovi sirotci od Thomase E. Sniegoského. Inspirování biblickým podobenstvím je velice jemně zapracováno do problematiky čistě smrtelné – každodenního lidského utrpení a ztrácení a znovunacházení víry a naděje pro další stejně osamělé pozemské dny. Tomuto se bohužel nevyhnou ani poslové boží, jakkoli by měli hlásat lásku a naději, často jsou ztracenější než všichni bezvěrci. Když se k tomu přidá krutý zimní vítr, s jehož ledovým závanem je cítit příchuť změny, vězme, že se stalo něco strašného. Stavitel archy byl zavražděn. Bible vypráví o Noemovi jako o poznamenaném Bohem k záchraně vybraných druhů pozemských organismů před Potopou světa. Bible ale už neříká nic o tvorech, které zachráněny být neměly, jež Bůh neuznal hodnými; tvorech, jejichž osudem bylo zahynout ve vodách Potopy. Ano, existovaly dva návrhy, ze kterých se eventuálně mohla vyvinout lidská rasa. Uvědomil si snad Bůh, že učinil při Stvoření chybu a rozhodl se tento svůj omyl napravit, než si toho někdo všimne?
Ať už tomu bylo jakkoli, Všemohoucí považoval za vhodné zničit planetu a použít zvířata vybraná k přežití jako sémě druhé generace života na zemi. Jenomže Chiméřanům, těmto Noemovým sirotkům, se podařilo přežít. Jedná se zde o výjimečně chytře zpracovaný náboženský mýtus, tento božský zázrak dává vzniknout jinému, téměř evolučnímu pohledu na původ a stvoření člověka, přitom do sebe nemusí zapracovávat hypotézy různících se názorů a teorií, obejde se bez znalostí vědních. Pouze síla slova, intuice a spřahování metafor v mýty a pověry dává život a růst tomuto podobenství, kterému je třeba uvěřit.
Kniha Temné uličky je velice vybraně sestavená z temně zásvětních příběhů s prvky mystickými, fantastickými, hororovými… jednoduše velice příjemnými, pokud jsou namíchány přesně v daném poměru, lehce protřepány a nezapomene se na několik mrazících střípků ledové tříště a samozřejmě na um zařazených autorů, který přikrášluje vzniknuvší směs oním nasládlým alkoholovým aroma, bez kterého by se to prostě neobešlo.
No comments:
Post a Comment