Sunday, July 29, 2007

Hrůzný čas

Někdy je opravdu chvíle, kdy si každý potřebujeme ten svůj hrůzný čas probýt, kdy nemá smysl se pouštět do ničeho... mnohostrannějšího, mnohovrstevnatějšího. Tak jsem se dostala k této knize i já.
Po několika málo listech jsem si zase rychle zvykla, že se nikdo nebude obtěžovat s důkladným vykreslením postav a prostředí a začala jsem hrát hru na několik slov... a začala se bát.
Z těch několika, kterým se strašně špatně věřilo nemohu nezmínit Muže s tisícem nohou od Franka Belknapa Longa, Jr. Nevím, jestli je právě proto umístěna na prvním místě, ale tehdy jsem se strachovala spíše ještě klesající úrovně, z čehož mě skvěle vytrhlo Sklepení v Yoh-Vombis Clarka Ashona Smithe, ktrým začíná řada několika příběhů zachycující, jakým způsobem nás může ovlivnit mimozemská civilizace. Dále už se dostáváme k samým klasikům a k samým skvostům. Povídka Johna W. Campella, Jr. Kdo je tam?, několikrát zfilmovaná pod názvem Oni, je toho skvělým důkazem. Zde se setkáváme na ledem pokryté Antarktidě s podivným zmrzlým organismem, který ale není zdaleka tak mrtvý, jak by se na první pohled mělo zdát.
Ray Bradbury nám ukazuje, že bohužel i Usnout při Armagedonu se těm méně šťastným může přihodit. Následuje P. K. Dick se zvláštně přeloženou povídkou Otec, ta věc (The Father-Thing), a pak zase několik, které není důležité podržet pro mě v paměti.
Zastavím se až u Měknutí F. Paul Wilsona, jenž má opravdu hrůznou představu o způsobu vymření lidstva... a ne moc povzbuzující. Perfektní je zde taky kupodivu Dan Simmons v Metastázi, i když není vyloženě rozeným povídkářem.
A závěrem velice příhodným (přestože už si myslíte, že vás nemůže nic překvapit a ještě i nadchnout) je David Morrell - Oranžová je bolest, modrá šílenství. Málokdy se setkáváme s někým, kdo nám již na začátku řekne vyústění celého příběhu a my stejně se zájmem čteme, až se tedy opravdu dostaneme k těm nůžkám trčícím z pravého oka.
Velice povedená sbírka.

No comments: