Tuesday, September 2, 2008

Vstoupila přímo do řezné dráhy svištícího kotouče pily

A jak jsem dříve byla pravila, také tak činím a naplňuji několik posledních prázdninových předsevzetí. Jedním z nich bylo podívat se na další knihy Grega Beara, neboť jsou jedna každá velkým překvapením; tak tomu bylo i s Marťanskou cestou (věnovanou, jak jinak, Rayi Bradburymu). Abych pravdu řekla, ještě jsem neměla zrovna moc příležitostí (ani je nijak zvlášť nevyhledávám) setkat se s politickou sci-fi... teď tomu tak bylo... ač na velice silné vrstvě hard sci-fi, přeci jen nešlo o nic jiného. Bohužel z mé strany zůstane nedoceněna jak fyzikální, tak politologická část; ani každá zvlášť by nebyla ničím jednoduchým. Tedy mi nezbylo, než se držet velice tenkého syžetu.

Já legenda mi po shlédnutí filmu taky už delší dobu ležela nedotčená v knihovně, až do této chvíle. Sbírka povídek Richarda Mathesona, pro mě naprosto neznámého autora, se zaměřuje na jeden hlavní pocit - strach. Hororové výjevy, ať už upírského ražení či jiných napdpřirozených nestvůr, jsou vesměs založeny na nečekané pointě, která je často postavena až v úplném závěru, v posledním slově. Pro mě nejpřitažlivější, když nepočítáme titulní povídku, která mimo jiné jen lehoučce odpovídá akčňárně v Willem Smithem, byl Nepříčetný dům, se svým stupňovaným hněvem navozujícím mrazení po celém těle, nebo Kdo je na drátě? Vesměs jsem ani nečekala tolik, kolik kniha nabízí.
Poslední v řadě, o kom jsem se ještě chtěla zmínit, stála malá Carrie z rodiny hororů Stephena Kinga. Příběh, který na počátku řekne, k čemu máme dojít, je napínavým stupňovaným očekáváním míry brutálnosti a počtu kbelíků krve nutných k naplnění toho. Psychologie dospívajícího, nadpřirozeně nadaného děvčátka je, jako obvykle, ve středu zájmu. I když něco tomu trochu chybí.

7 comments:

Unknown said...

Ten Matheson rozhodne stoji za to! Jeden z nejdulezitejsich autoru hororu 20. stoleti. Velmi osobity styl psani, vyrazne pointovani a mimoradne odosobnena atmosfera textu! S chuti jsem toto leto procital;)

Zarw said...

Taky jsem byla příjemně překvapená. Po všech těch různých sbírkách, ať už hororových či z jiného soudku, které člověk "jen" přečte, to bylo konečně něco zapamatování hodného.

Unknown said...

Pro radne hororove zazitky doporucuju vsadit na casem profiltrovanou klasiku, tj. vzit to temer od Adama. Koneckoncu jako u vseho:) Specialne Arthur Machen nebo Algernon Blackwood jsou zarukou desu zazirajiciho se do morku kosti;)

Zarw said...

Už si píšu, děkuji:)... o těchhle ses ještě nezmínil. Pořád je co objevovat, jen škoda, že nejsme mořeplavci a nemáme to v popisu práce...

Unknown said...

A co vlastne rikas na film I Am Legend? Libil?

Zarw said...

Však víš, jak je to se mnou a scifárnami, prostě se ráda dívám na to, co zas nového a super extra cool přinese vyvíjející se technologie... obraz především...
Na druhou stranu jsem se na to dost těšila, bo od "I, robot" mám Willa docela v oblibě, což se mi potvrdilo i tady (nemůžu říct o té ženské). A ty efekty!:)

Unknown said...

No, ja jsem z toho filmu trochu rozpacity. Napoprve jsem si to docela pochvaloval (samozrejme az na ten jehovisticky zaver; ani ten alternativni neni zas tak skvely, jak se tvrdi), ale pak mi zacala vadit ta pocukrovana atmosfera, ktera byla spis melancholicka nez opravdu tiziva a depresivni. Takovy skoro prijemne osamely podzim v New Yorku;) To podle me ale neni dobra stylizace, byt natoceno hezky. Matheson byl v tomhle nekompromisnejsi (a tim padem adekvatnejsi). Co se tyce Willa, neni to zrovna muj favorit (i kdyz sem typove docela - az na tu vedeckou rovinu - zapadl). Upiri pusobili zvlastne, ale material pro diplomku o postave upira je to dobry:))