Wednesday, March 11, 2009

Vzhůru do Malazské říše!

Již první otevření knihy Iana C. Esslemonta Noc nožů nás příjemně překvapí svou strukturou, svým rozčleněním. Málokdy se stává, že nejsme vrženi přímo do temnosti fantazijního světa a jeho postav, ale zde tomu tak je. Dostává se nám nejen zdůvodnění vzniku knihy, taktéž jsme zevrubně seznámeni jak s prostředím, jež budeme nějaký čas prozkoumávat, tak také s předními hlavními postavami. Kniha sahá mnoha rozměry do různých historických epoch v tomto vymyšleném světě, jenž je nám předkládán. Je to svět stvořený s precizností, každá událost má své přesné umístění, všechny báje a mýty, jimiž je Malazská říše spletitě prokvetlá, nám dovolují nahlédnout a sžít se s ní. Nic nepřichází nahodile, vše může být doloženo, i když třeba jen v hloupých dětských říkankách a pověstech hlupáků. Dnes není čas pro pochybnosti, racionální zdůvodnění. K moci se hlásí stará magie a kdysi pevně zacelené rány se opět otevírají a rudé krůpějky krve jimi začínají s navrátivší se bolestí prosakovat.
Přichází změna a s ní mrazící led a především potenciál. Alespoň tak to cítí nejen obyčejní lidé, ale i bytosti spoutané věčností. Trůn byl již příliš dlouho bez krále a přestože vzpomínat na věci minulé při západu slunce přináší smůlu, toto je třeba znovu oprášit v přítomnosti, neboť nás čeká neobyčejné spojení noci se dnem, v němž prožijeme následující vyprávění. Jedno je však jisté. V tomto relativně krátkém časovém úseku proteče spousta nevinné krve, neboť ostří nožů líbá vždy se smrtícím šklebem ve tváři a pod stínovým měsícem vždy vylézají duše mrtvých. A někdy i mnohem horší věci.
Ulicemi města se začínají potulovat nejen ohařové, tato krvelačná obrovská stvoření podobná vlkům, také zemřelí nechtějí zůstávat ve svých hrobech a s mnohdy odpadávajícími částmi těl promlouvají k pozůstalým. Největší strach se ovšem blíží s mořskou brízou v podobě Bouřných jezdců, tito neznámí bojovníci si pro něco přijíždějí a nikdo jim nemůže stát v cestě.
S Kalenem, vysloužilým válečným veteránem, procházíme městem Malaz a seznamujeme se s jeho politickými a vojenskými vztahy uvnitř něj, ale i ve vztahu k ostatním částem říše. Dalším průvodcem, zprostředkovávající nám informace spíše z nadhledu doškových střech, je Kiska. S ní naopak pronikáme do těch temnějších částí příběhu i města, do magicky smrtících stínů vržených kamennými chrliči.
Ve městě se schází několik velice podivných klik a za ještě podivnějších okolností začínají snovat spletité plány, které jsou jen pomalu osvětlovány mizící temnotou noci a vším prostupujícími paprsky ranního slunce. Avšak i po té nejtemnější noci přichází svítání, stíny jsou zahnány a jakási rovnováha znovu nastolena, i když je nám jasné, že stačí malý otřes a znovu se vše ponoří do chaosu a temnoty.
Román je velice dynamickým vyprávěním právě díky tomu, že se celý příběh odehrává v tak krátkém časovém úseku, což je na první pohled jistě příhodné, jelikož nedochází k zdlouhavému vysvětlování a opakování zápletek, na druhou stranu ale místy ztěžka popadáme mezi všemi těmi bájemi a osudovými předurčeními dech. Nicméně nelze nepřiznat jedinečnost a originalitu této knize, jež je jak po stránce jazykové, tak kompoziční velice vytříbeným a vyváženým příběhem, a pokud mu schází to malinké srdečnější zrnko citovosti, v závěru je i toto přihozeno. Je zřejmé, že následující díl poskytne další mnohá dořešení, dovyprávění, také však další nová dobrodružství a věštby, jež budou muset být naplněny. A já osobně se velice těším na fantasy tohoto druhu, neboť ani zdaleka není pouhým shlukem typických a vyprázdněných příběhů, jako mnohé dnes.

8 comments:

Ulrik said...

Já tedy nevím, jestlis to postřehla, ale Noc nožů je jen "přicmrndnutí" Esselmonta do cyklu Malazská kniha padlých od Stevena Eriksona, jemuž Esselmont nesahá ani po kotníky (a to nepíše špatně). Doporučuju spíš to, protože pokud začínáš s Nocí nožů (pokud jsem to správně pochopil), tak je to jako prohlížet si jeden kamínek uprostřed pláže:)

Zarw said...

Dík za informaci, to mi opravdu uniklo, dostala jsem se ke knize úplnou náhodou, a pokud je Erikson, jak říkáš, mnohem dále, těším se, až si ho přečtu.

heavy_head said...

Není fantasy jako fantasy. Mně třeba Erikson moc nesedl, i když určitě patří k tomu lepšímu, co se u nás vydalo. U něj je trochu potíž, že v každé další knize (které na sebe ještě ani chronologicky nenavazují) se poodhalí kousek něčeho, co v předchozích knihách bylo čtenáři "utajeno" a tímpádem chápáno trochu jinak. Jistě, je to autorův záměr, aby to bylo odhalováno takto postupně, ale na to, abych se prokousával několika tisíci stranami dalších dílů, mne ten úplně první, Měsíční zahrady, zas až tolik nezaujal. Mnohem lepší se mi zdá - a řadím ho k absolutní špičce žánru, vedle a možná i nad Tolkiena a (povídkového) Sapkowského - G.R.R. Martin a jeho Píseň ledu a ohně. Znáš? :-)

Zarw said...

Já se ke každé fantasy stavím tak trochu s předtuchou velké zrady, zvlášť když stránky stoupají nad tisícovku, ale zas je potřeba spousta místa, aby příběh držel a byl legitimně koherentní:), zároveň čtivý, nekopíroval jiné... skoro až nemožné. Tohle mi tak samo o sobě, bez jakéhokoli propojení k širšímu kontextu, přišlo na slušné úrovni. U Martina jsem zvládla zatím jen Písečníky, Píseň pro Lyu a pohádkového Ledového draka. Ještě tu vidím postavený a zatím nepřečtený Sen Ockerwee, to je bohužel vše. Píšu si do seznamu:)... teď jsem si ho přistoupla, počkat... ne, to není konec, jen další záhyb. Už je to tam!:) A co takhle starý dobrý Gaiman? Já jsem si příjemně zasnila i u Knihy hřbitova.

heavy_head said...

Fantasy je literaturou snů a sny potřebují velký prostor.:-)
Obě tebou zmiňované Martinovy povídky jsou skvělé (však taky získaly pár cen!), vzpomínám si, že když jsem dočetl Píseň pro Lyu, říkal jsem si v duchu: Páni, to je tak dobré, že to snad ani nemůže být sci-fi!:-) Co se týče Snu, nečetl jsem, ale slyšel, že je to solidní upířina. (Říkáš "vidím tu postavený"... procházíš se snad zrovna s notebookem nějakým antikvariátem?:-)
Gaiman je další výborný autor. (Sice se o něm říká, že pointy v povídkách nejsou jeho silná stránka, ale...;-) Já od něj četl zatím jen romány - Nikdykde, ten se mi hodně líbil, pak Americké bohy - znepokojivé čtení, dalo by se to možná napsat i mírně stručněji, ale má tam skvělé pasáže, pak Hvězdný prach, což bylo na mě až moc "pohádkové" a nakonec musím zmínit Koralinu. Naprosto skvělé! Jak někdo napsal: Alenka v říši divů, jak by ji napsal Marilyn Manson.
Knihu hřbitova jsem držel v ruce a listoval v ní, ale pak jsem si řekl, že od něj nemusím mít koupené všechno.:-)
Když už jsme u té "městské fantasy", nebo jak to popsat - velmi se mi líbí S. Lukjaněnko a jeho Hlídky.

Zarw said...

Hlídkami jsem taky prošla, chvíli mi trvalo, než jsem si zvykla na ten "jiný" způsob psaní, opravdu bych nikdy neřekla, že se může jazykově lišit jedna kultura od druhé, možná jen pocit, nebo málo zkušenostmi s neangloamerickou fantastikou. U Gaimana se člověk skoro ani nezklame, taky se mi moc líbili Anansiho chlapci. S tím procházením se antikvariátem je to skoro pravda, stavím si kolem sebe zeď knih, které chci číst a vybírám, na co mám zrovna chuť, ať už jde o sci-fi či něco jiného. Bohužel, teď zrovna pouze přibývají a nemizí, což je znepokojující, ale na druhou stranu zemřít závalem knih je hezká smrt:).

heavy_head said...

Ale zas na druhou stranu se nikdy nedozvědět, co v nich je, to by bylo kruté. :-)
Když máš hodně nepřečtených knih, dělej to jako já a čti jich víc najednou. Jde to pak rychleji. :-)

Zarw said...

Bohužel teď má přednost zcela studium před zábavou, takže musí všechno ostatní stranou, ale snad to bude mít konce.